Google Drive
Google Drive is de vervanger van jouw netwerkschijf binnen je kantoor. Het is de plek waar alle bestanden samenkomen en gedeeld kunnen worden, zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over de onderhoud van de harde schijven en veiligheidsrisico’s als brand en waterschade. Met onbeperkte opslagruimte (*) biedt Google Drive geen limiet op de hoeveelheid bestanden die je hebt en deelt met anderen.
-
Alle bestanden opslaan in de cloud, met een limiet tot 5.000 GB per bestand;
-
Beschikbaar op alle apparaten, van computers tot tablets en smartphones;
-
Gemakkelijk te delen met collega’s en andere mensen via het internet;
-
Goed beveiligd met 2FA en specifieke bedrijfsinstellingen;
(*) Je krijgt onbeperkte opslagruimte toegewezen zodra je meer dan 4 Google Workspace (voorheen G Suite) Business licenties afneemt á €13.80 (of €11.50 bij een jaarcontract) per stuk. Neem je Google Workspace (voorheen G Suite) Basic af, dan krijgt iedereen standaard 30 GB toegewezen, met de mogelijkheid inpidueel 2.000 GB opslagruimte bij te kopen voor €99,99/jaar.
Verkenner in de cloud
Google Drive is het beginpunt van Google waarbinnen jij je bestanden kan vinden. Zie het maar als een Verkenner (of Finder) binnen je webbrowser. Als je de bestanden graag lokaal wil zien, dan kan je met behulp van de Google Drive desktop synchronisatietool en met de Drive app in de App- en PlayStore alle bestanden direct vanaf je computer of telefoon benaderen. De bestanden zijn vervolgens offline te downloaden op je apparaat.
Makkelijk bestanden delen
Zodra je een bestand in Google Drive hebt opgeslagen, kan je het bestand heel specifiek delen met andere personen. Oók kan je ervoor kiezen om het bestand met iedereen die over de link beschikt te delen; dit is handig als je bijvoorbeeld grote bestanden via je website wilt delen zonder daarbij je eigen webserver tot last te zijn.
Goed beveiligd
Google beveiligt zijn services tegen slijtage, brand- en waterschade, door de data op verschillende plekken op te slaan. Dit noemen we in jargon ‘redundantie’. Als één harde schijf waarop de data is opgeslagen kapot gaat, dan neemt een andere schijf dit automatisch over zonder dat jij daar hinder van ondervindt. Verder kan je met de uitgebreide beveiligingsopties van Google per afdeling instellen wat wel en niet is toegestaan. Zo kan je instellen dat de afdeling administratie de gegevens uitsluitend met de accountant mag delen, en de afdeling grafische vormgeving de bestanden in principe met iedereen mag delen.
Ja, Als je al een dienst zoals Dropbox of OneDrive gebruikt, dan kunnen wij je bestanden overzetten naar Google Drive. Afhankelijk van hoeveel bestanden je hebt, duurt dit een paar dagen.
Waar moet ik rekening mee houden?
Standaard heeft Google Workspace Basic een limiet van 30 GB opslagruimte per medewerker. Deze ruimte kunnen jij en je collega’s gebruiken voor het opslaan bestanden. Werkmappen, projectgegevens en grote onderzoek data; niets is te gek. Het kan zijn dat er een tekort aan opslagruimte ontstaat. Daar biedt Google verschillende opties voor. De meest voor de hand liggende optie is dat je extra opslagruimte aanschaft. Voor €99.99 per jaar heb je 2 TB (2.000 GB) opslagruimte. Is het zo dat niet alleen jij, maar eigenlijk al je collega’s meer opslagruimte nodig hebben, dan kan je overstappen op Google Workspace Business. Voor €6.90 (of €5.70 bij een jaarcontract) per gebruiker per maand extra vergroot jij je opslaglimiet met 2 TB per persoon. Heb je nog meer opslagruimte nodig? Voor nog eens €13.80 (of €11.50 bij een jaarcontract) per persoon per maand extra heb je onbeperkte opslagruimte! Dan kan je eindeloos veel bestanden opslaan, back-ups maken en alles net zo snel weer delen met bijvoorbeeld je opdrachtgevers.
Hallo!
Meer weten? Plan een kort gesprek met Noëll om je vragen door te nemen. De eerste 20 minuten zijn gratis.