Google Workspace eerste keer inloggen, hoe werkt het?

In deze handleiding vind je tips over hoe je snel aan de slag gaat met je nieuwe Google Workspace account.

Account activeren

Open de welkomstmail van Google Workspace. Klik op de link in je mail om je account te activeren en volg de stappen om je wachtwoord in te stellen en je profiel te voltooien.

Heb je geen welkomstmail ontvangen, maar wel een gebruikersnaam en wachtwoord? Geen probleem! Ga dan naar de Google Workspace inlogpagina op accounts.google.com. Voer je nieuwe e-mailadres en wachtwoord in en klik op ‘Inloggen’.

Google Workspace verkennen

Verken het systeem door kennis te maken met de verschillende apps zoals Gmail, Google Drive, Google Calendar en Google Meet. Klik op het ‘Google Apps’ icoon (de negen stippen) rechtsboven om toegang te krijgen tot alle beschikbare apps.

image.png

Gebruik deze checklist om aan de slag te gaan:

  1. Profielfoto Instellen

    • Voeg een profielfoto toe aan je account. Zie voor meer informatie deze handleiding.
  2. Tweestapsverificatie (2FA) Instellen

  3. Wachtwoord Wijzigen

    • Wijzig je wachtwoord naar een sterk en uniek wachtwoord, zie handleiding.
  4. Gmail Instellen

  5. Google Drive Verkennen

    • Open Google Drive en upload je bestanden.
    • Maak mappen aan om je bestanden te organiseren.
  6. Google Calendar Gebruiken

    • Plan je eerste agenda-activiteit.
    • Voeg belangrijke data en afspraken toe aan je agenda.

Met deze stappen ben je goed op weg om optimaal gebruik te maken van je nieuwe Google Workspace account. In de onderstaande video worden een deel van de stappen nog eens uitgelicht.

Meer weten? Bekijk hier de Google Workspace startershandleiding met een overzicht van onze meest bekeken handleidingen.

Vragen?

Wil je meer weten, keer dan terug naar het overzicht.

Voor een algemeen overzicht, bekijk de officiële handleiding genaamd ‘Eerste keer inloggen in Google Workspace’ van Google (tip!) of neem contact met ons op via de klantenservice.

Stap 1: Ontvang je inloggegevens

Als je voor het eerst inlogt op Google Workspace, zorg dan dat je je inloggegevens bij de hand hebt. Deze ontvang je meestal van je beheerder of via een welkomst-e-mail van Google Workspace.

Stap 2: Ga naar de inlogpagina

Open je webbrowser en ga naar de inlogpagina van Google Workspace. Je kunt deze vinden door naar workspace.google.com te gaan en op ‘Inloggen’ te klikken.

Stap 3: Voer je e-mailadres in

Op de inlogpagina voer je je Google Workspace-e-mailadres in. Dit is meestal je bedrijfs- of school-e-mailadres. Klik vervolgens op ‘Volgende’.

Stap 4: Voer je wachtwoord in

Voer je wachtwoord in dat je van je beheerder hebt ontvangen of dat je zelf hebt ingesteld. Klik op ‘Volgende’ om verder te gaan.

Stap 5: Accepteer de gebruiksvoorwaarden

Bij de eerste keer inloggen kan het zijn dat je de gebruiksvoorwaarden van Google Workspace moet accepteren. Lees deze zorgvuldig door en klik op ‘Akkoord’ om verder te gaan.

Stap 6: Beveilig je account

Google kan je vragen om extra beveiligingsmaatregelen in te stellen, zoals tweestapsverificatie. Volg de instructies op het scherm om je account extra te beveiligen.

Veelvoorkomende problemen en oplossingen

Probleem: Wachtwoord vergeten

Als je je wachtwoord bent vergeten, klik dan op ‘Wachtwoord vergeten?’ op de inlogpagina en volg de stappen om je wachtwoord te resetten.

Probleem: Geen toegang tot e-mailadres

Als je geen toegang meer hebt tot het e-mailadres waarmee je je aanmeldt, neem dan contact op met je beheerder of de IT-afdeling van je organisatie.

Probleem: Account geblokkeerd

Als je account is geblokkeerd, kan dit te maken hebben met beveiligingsproblemen. Neem contact op met je beheerder voor hulp bij het deblokkeren van je account.

Meer hulp nodig?

Voor meer informatie en ondersteuning, bekijk de officiële handleiding van Google of neem contact op met onze klantenservice.